‌بسم الله الرحمن الرحیم

سه شنبه ۱۸خرداد ۱۴۰۰

ساعت شروع:۱۱صبح

مناظره انتخاباتی شورای شهر تبریز

سالن شهید شفائی

   شروع جلسه با حضور گرم و پرشور دانشجویان و اعضای انجمن شروع شد اقای خیر خواه مجری مجلس مناظره از دو کاندید ششمین دوره انتخابات شورای شهر تبریز آقای دکتر روح‌الله رشیدی(پژوهشگر اجتماعی و...) و آقای شهرام دبیری(عضو رئیس شورای اسلامی و...) دعوت کردند تا در مورد پیرامون مسائل شهری شورا و نحوه مدیریت شهری و موضوعات مربوط به شورای اسلامی گفت و گو و مناظره ای داشته باشند. هر کاندیدا ابتدا ۵ دقیقه فرصت داشتند تا گفته های خود را بیان کنند، در چهار ۷ دقیقه بعدی نیز جمع بندی ها و نقد و صحبت نسبت به کاندیدای مقابل را بگویند. در پنج دقیقه اول هرکدام از کاندیداها درباره بحثی که مجری حاضر، طرح کرد جواب دادند.

 

سوال اول؛

 

   مجری: نظارت و سیاست گذاری شورا بر شهر چگونه هست؟اگر هرکدام از شما کاندیدا ها راه یابید عملکرد و راهکار شما بر چالش ها چیست؟ نگاه شما بر ساختار نظارت شورا چگونه است؟

آقای دکتر رشیدی:

   مهم ترین نقدی که وارد کردیم تعطیلی نظارت شورای شهر یا تضعیف نظارت و تبدیل نظارت به نظاره توسط شورای شهر ابزاری که قانون در اختیار شورا و اعضای ان قرار داده تبدیل به یک موقعیت تشریفاتی شده و تبدیل نظارت به نظاره در دوره چهارم شورا آبروریزی که در شهر تبریز اتفاق افتاد در سال۹۳و۹۴(که نام تبریز را برجسته کردند:فساد در شهرداری و دستگیری مدیران مالی شهر تبریز و...) پیامد این ضعف:ناکار آمدی دستگاه بزرگ و مهم به نام شهرداری اختلاف منابع در پروژه های متعدد مثلا در میدان آذربایجان نتیجه ان وضعیت نابرابر در شهر است: تفاوت حاشیه نشینی ملازینال و سازمان تجارت جهانی(WTC)که سوژه عکاسان نیز شده است. حتی با کاستی ها و خلاء های قانونی که داریم به نظر دکتر سقف اختیارات شورای شهری به شهر استفاده نشده و هم چنین تصور اقای دبیری موثر نبوده ،تضعیف نظارت شورای شهر را نیز در ادامه داشته اند.

   و بشنویم سخنان اقای شهرام دبیری را در مقابل گفته های دکتر رشیدی:

   به نظر دبیری باید عملیاتی حرف زد تئوری حرف زدن و نقد کردن دیگران کار راحت و اسانی است،شعار ندهیم بلکه راهکاری را ارائه بدهیم تا موثر باشد. از نظر قانونی باید مطالعه کنیم که نقش نظارتی شورا در کجا تعریف شده است؟ در کجا میتوان کدام کارها را انجام داد؟ در مقابل نابرابری،نابرابری وجود دارد ولی ایا ما نابرابری و حاشیه نشینی را به وجود اورده ایم؟این حاشیه نشینی قبل انقلاب نیز وجود داشته است،ما سعی میکنیم که این نابرابری را رفع کنیم ولی چون عمیق است زمان میبرد تا اصلاح شود و درست کنیم. پروژه لاله پارک را انجام داده ایم و سود حاصل از این سرمایه گذاری را در خیابان۴۰ متری پیاده کرده ایم، پـس ما توجه داشته ایم. *ما عامل این نابرابری نیستیم ما وارث آن هستیم* در مورد نظارت که در قانون هم اشاره شده که وظیفه شورا اجرای طرح های مصوب و رسیدگی به انها است در صورتی که مخل جریان امور نشود پس شورا دخالت نمیکند فقط نظارت میکند تا مخل امور اجرایی نشود.

   در ادامه دکتر رشیدی خاطر نشان کردند:

   در شورای چهارم هفتاد درصد هبه است اینها در صندوق رای خود را نشان میدهند پیمانکار ها هم همان هایی هستند که قرارداد های تشریفاتی بر اتلاف منابع انجام داده اند. شما اقای دبیری عامل حاشیه نشینی نبوده اید بلکه موجب تداوم ان بودید، اگر قراربود که اتفاقی بیوفتد در چندسال اخیر حداقل ۳۰یا۲۰درصد اتفاق می افتاد. کدام کارها را در مناطق محروم شهر انجام داده اید؟ *چرا ملازینال همانی است که قبلا بود؟* اگر کاری انجام داده اید در طبقات بالای شهر بوده نه در کف جامعه شهر ،در لاله پارک سرمایه گذاری کردید ولی پول ما دود هوا شد .سهم شهرداری بخاطر بی تدبیری شورای شهر در جو در آمد های متناظر پایداری را از بین بردید فروختید و رفت. به محله و خیابان۴۰ متری، کوی قربانی ثقه الاسلام بروید تبدیل به یک مرکز ارازل اوباش و مواد مخدر و زباله دان و.... شده است. پول ها در کجا خرج شد؟ این ها چند برابر شدن هزینه مدیریت شهر در سایه مدیریتی شما اعضای شورای شهر است. در شب انتخابات نخست به ملازینال رفتید پول خرج مردم کردید و ۱۲خانه تملک کردید  و ۳۵۰ متر مسیرگشایی کردید و پول ان ها را در مراسم های خودتان خرج کردید و هدر دادید، این ها کیفیت کار شما است. من عملیاتی حرف میزنم می گویم سرنوشت میدان اذربایجان چه شد؟ شما میگویید به من ربطی ندارد؟ پس اقای دبیری چرا این منصب و سمت را دارید اگر به شما مربوط نیست؟ به کار طبابت خود برسید اگر این اختیارات را ندارید. مدام از شما سوال میشود تعداد کارکنان شهرداری چقدر است؟چه میزان حقوق میگیرند؟ برای نشان دادن تخصص مان به کجای شهرداری باید رجوع کنیم؟ هیچ کدام از اینها پاسخی داده نشده است.

اقای شهرام دبیری در مقابل نقد آقای دکتر روح الله رشیدی چنین پاسخ دادند:

ما مبلغی که مردم از مناطق محروم به شهرداری به عنوان پرداخت مالیات می دهند وحتی توانایی پرداخت ان را نداشته باشند ان هزینه را یا اهدا میکنیم یا قسمتی از ان را تخفیف میدهیم. در مجموع ده میلیارد پول بودجه شهرداری بود ولی فرمودید که اقای رشیدی برای رای و فلان چیز بود، اگر بخواهیم هر چیزی را نسبت دهیم که مثلا برای ورود به شورا رای میدهیم مثلا بنده که در شورا شرکت کردم بالاترین و اولین رای را اوردم بدون هیج حربه ای .

بحث بعدی در مورد حاشیه نشینی و تداوم ان:

   افرادی که حاشیه نشین هستند اگر بخواهند بازسازی کنند و پروانه بگیرند رایگان است، خدمات هم دراختیارشان قرار میدهیم. با قرارگاه خاتم نیز دوهزار متر قرارداد بسته ایم و سیاست گذاری کرده ایم. مسیرگشایی ملازینال نزدیک ۶۰ کیلومتر در این دوره انجام شده در دوره های قبل نزدیک به ۱۵۰ یا۲۰۰ کیلومتر مسیرگشایی انجام داده داده ایم، اما ما تلاش کردیم در مناطق محروم این کارها را نیز انجام بدهیم.

دکتر رشیدی بحث را اینگونه ادامه دادند که:

 ‌  تعداد مصوبات شورای چهارم ۷۰ درصد هبه بود ولی سرتان شلوغ می شود و اهمیتی نمیدهید می ایند در میدان اذربایجان کاردستی درست میکنند. حاشیه نشینی را با شهر مشهد مقایسه کنید. اقای دبیری شما متولی حاشیه نشینی نیستید آمده اید شهرک قطران ایجاد کرده اید. چقدر کاربری جدید تعریف کردید در مناطق متراکم جمعیت؟؟ در حالت نمایشی در منطقه ۱۰گفتید که منازل جدیدی برای شما می سازیم اگر وظیفه شما نیست چرا پس این کارهارا  انجام داده اید؟؟ چرا ریاست آقای دبیری را نقد می‌کنیم؟ چون بسیار ساده و راحت از کنار مسائل رد می‌شوید و آبروی نظام و آبروی مردم میرود. من اصلا شعار نمیدهم

آقای شهرام دبیری در ادامه بحث:

   در ارتباط و با هبه چیزی که عرض کردم مهم منبع است و مشکلات مردم که حل شوند. در ارتباط و با حاشیه‌نشینی شهر مشهد آیا شهرداری مشهد وارد این بحث شده آیا بجز سیاستگذاری کاری دیگر کرده است؟ ستاد باز آفرینی کشور وظیفه سازماندهی حاشیه‌نشینی وظیفه دولت است.(وزرات مسکن و‌ وزرات کشور).     وظیفه شهرداری مسیر گشایی است.رئیس شورا فقط یک رای دارد و نقش خاص دیگری ندارد اعضای شورا تعیین کننده است. من نیز هر درخواستی بوده انجام داده‌ام .

دکتر روح‌الله رشیدی:

   شهرداری و اعضای شورا و‌نمایندگان بین تهران و‌مشهد در حرکتند برای جذب اعتبارات ملی نه برای‌گرفتن صلاحیت شخصی‌ بلکه نمایندگان اعضای شورای مشهد چهره های اصلی هستند و در ارتباط با مقامات ملی تلاش می‌کنند. من حتی وسوسه نشدم که مسائل شخصی را بیان کنم و مردم نیز در ترمینال خبر و گزارشات هستند

آقای شهرام دبیری:

   الان مکان شهرک جوانان را چه‌کسی قرار داده است؟ از دولت و مسکن شهر سازی می‌گیریم. اداره راه و‌شهر سازی آن مکان را می‌دهد و ما باقرارگاه خاتم قرارداد می‌بندیم. *ما صلاحیت خودمان را از مردم می‌گیریم* *اولین متخصص پزشک هسته‌ای در شمال‌غرب هستم* کلا سرمایه‌مان را در این شهر خرج کرده‌ایم(مرکز ازمایشگاه پلاسما مرکز طب‌هسته ای‌ بیمارستان بین‌المللی ولیعصر) که اشتغال زایی کرده‌ایم. شماهم وارد بخشی شوید دارای سمتی شوید بعداً نقدی هم درمورد شما انجام می‌دهیم. شما حتی به کسی نتوانستید باعث شوید که نان آور‌خانه باشد. *سرمایه اجتماعی و‌ اتحاد مردم مهم است* نقد های سازنده را قبول می‌کنیم.

دکتر رشیدی:

   تکراری ترین شعار شما آقای دکتر این است که نقد کردن  راحت است و شما بچه هستید ، یک نگاه از منصب بالا دارید و مدام تکرار می‌کنید  و نگاه شما نیز به عنوان تجربه نکرده است، البته نسبت به همه نه تنها من. من به خود اجازه نمیدم که بیایم جار بزنم فلان کار را کرده‌ام. من ۱۰۰ جوان‌را صاحب بینش میکنم که بداند *در شهر چی به چیست و کی به کیست* شمارا به عنوان یک پزشک بسیار تحسین می‌کنم و ای‌کاش در همین حیطه شغلی خود ماندگار می‌شدید و سد راه عدالت و توسعه‌ شهر نمی‌شدید. آقای دکتر شما چه کسی را نقد کرده‌اید من به خاطر‌ مردم درگیر شده‌ام ولی شما آیا درگیر شده‌اید؟ به خاطر چه چیزی؟ من به صلاحیت شما جسارتی نکردم.

در ادامه اقای دبیری بیان کردند ادعا می‌کنم در عمرم از کوچک ترین رانت دولتی استفاده نکرده‌ام نه وامی گرفته‌ام نه‌ چیزی.

سوگندهایی یاد کرده ام و در شورا با کسی معاشرت نکردم و طبق قانون جلو رفته ام و صلاح مردم را در نظر گرفته ام  و تلاشم این است که شهر تبریز توسعه پیدا کند.

در ادامه برنامه که سوالات حاضران مجلس پیش می‌رفت و دانشجویان با شور و اشتیاق منتظر پرسیدن سوالات خود بودند آقای دبیری با بیان اینکه جلسه ای دارند و‌ باید مجلس مناظره را ترک کنند، سوالات دانشجویان را بی جواب گذاشتند و بالاجبار ناچار به اتمام جلسه شدیم. در پایان جلسه متوجه شدیم اطافیان منتسب به آقای دبیری که تعداداشان کم هم نبود در محوطه دانشگاه حضور دارد و با خبرنگاران آناج درگیر شدند.