انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز عضو دفتر تحکیم وحدت

کانال تلگرام انجمنکانال بله انجمنحساب توییتر انجمنصفحه‌ی اینستاگرام انجمن

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

وضعیت نابسامانِ واگذاری ها و خصوصی سازی ها...

📝 یاداداشت عرفان خیرخواه
#دبیر_واحد_سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم‌وحدت دانشگاه تبریز

💠وضعیت نابسامانِ واگذاری ها و خصوصی سازی ها یکی از اصلی ترین و چالش برانگیز ترین مسئله هایی است که در ایجاد و دامن زدن به رانت ، فساد و تضییع حقوق کارگران نقش داشته است .
🔰در این بین ، شرکت کشت و صنعت نیشکر #هفته تپه در ماه های اخیر درحالی شاهد نارضایتی ها و اعتراضات فراوانی از جانب کارگران بوده که هم اینک دادگاه دو کارفرمای آن درخصوص تخلفات ارزی درحال برگزاری است .
با حضور چند وقت پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این شرکت و قول پیگیری مشکلات و خلع ید مالک فعلی آن کماکان ماجرای نارضایتی ها و اعتراضات کارکنان شرکت ادامه دار است.
🔴با وجود اینکه کارگران شرکت نیشکر #هفت_تپه مسالمت آمیزترین و بی حاشیه ترین اعتراضات را نسبت به احقاق حق خود دنبال کرده اند اما هنوز این اقدامات به نتیجه ی مطلوبی منجر نشده و متاسفانه اخباری حاکی از بازداشت چند تن از کارگرهای این شرکت منتشر شده است .
🔴سازمان خصوصی سازی ، قوه قضائیه ، مجلس شورای اسلامی و سایرنهادهای ذی ربط جهت جبران خسارات وارده به کارآمدی این شرکت و مقابله با ظلم و تعدّی به کارگران و استیفای حقوق آنان قبل از آنکه این مسئله به عواقب بحرانی تر و دشواری منجر گردد اقدامات درخور و موثری را جهت حل آن بکار گیرند تا از تضعیف و فشار مضاعف بر قشر مستضعف جامعه جلوگیری کنند.
  • ۱ پسندیدم
  • ۰ نظر
    • انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت
    • شنبه ۲۴ آبان ۹۹

    عادی سازی روابط کشورهای مسلمان بااسرائیل و خطر به فراموشی سپرده شدن آرمان فلسطین

    📝یادداشت امیر رضا بفتاق
    #دبیر_واحد_بین_الملل انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز
    🔰سریال عادی سازی رسمی  روابط دول  مسلمان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا همچنان ادامه دارد سریالی که پس از سال‌ها توقف  ابتدا با اعلام عادی سازی روابط امارات و اسرائیل در ماه اوت سال جاری میلادی کلید خورد و سپس به بحرین نیز سرایت کرد و در نهایت به سودان رسید در باب تحلیل سیاسی این موضوع مباحث مفصلی را میتوان شرح داد از جمله اینکه آمریکا بدنبال ایجاد یک جبهه قدرتمند عربی-صهیونیستی بر علیه ایران است .

    🔴ترامپ بدنبال شوی تبلیغاتی برای استفاده در داخل آمریکاست.آمریکا به کشورهای عربی پیشنهاد توافقات گسترده در بعد نظامی داده است یا به سودان پیشنهاد کرده است با عادی سازی روابط خود  با اسرائیل نام خود را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کند و موضوعاتی از این قبیل. اما مهم ترین دلیل  اهمیت این عادی سازی  برای ما نه روابط سیاسی و اقتصادی بلکه  اساسا به فراموشی سپرده شدن «آرمان فلسطین» است آرمانی که دهه هاست  بحث اول جوامع مسلمان محسوب میشود اما به نظر میرسد که کم کم در  حال کم اهمیت جلوه داده شدن است . تا پیش ازاین بر هیچ کس پوشیده نبود که بسیاری از دولت های مسلمان با اسرائیل روابط عمیقی دارند اما  آنها همواره برای  توافق و عادی سازی روابط دیپلماتیک سه پیش شرط عمده  داشتند 1-اسرائیل به مرزهای قبل از 1967 بازگردد 2- کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد  و 3-به آوارگان فلسطینی حق بازگشت به کشورشان داده شود.

     🔰اما اکنون این کشورها عملا بدون هیچ گونه پیش شرطی با  اسرائیل به  توافق میرسند که این از سویی به معنای کم رنگ شدن آرمان فلسطین آزاد در جوامع مسلمان و تفوق منافع سیاسی بر آرمان های اصیل اسلامی  و از سوی دیگر نشانگر بی توجهی به سرنوشت تعداد زیادی  آواره  فلسطینی و رها شدن میلیونها  فلسطینی  دیگر که در اشغال به سر میبرند است .  اما چیزی که این توافقات سریالی را ترسناک تر می کند این است که این عادی سازی روابط میتواند به قبح زدایی از  رابطه رسمی با اسرائیل منجر بشود و  کشورهای مسلمان دیگری را نیز مجاب به توافق با این غده بدخیم سرطانی بکند  که این موضوع  خطر به فراموشی سپردن  آرمان فلسطین را چندین برابر میکند.  
    🔴آنگونه که ترامپ وعده  داده احتمالا  چند کشور مسلمان دیگر از جمله عربستان سعودی در صف برقراری  روابط دیپلماتیک  با اسراییل قرار دارند فارغ از جنبه های سیاسی و قواعد حقوقی این توافقات و اینکه آیا اساسا این روابط ظرفیت این را دارند که به شکل رسمی ادامه پیدا کرده  و روابط  طرفین توافق را مستحکم کنند یا خیر  اما  قطعا تاثیرات این توافقات و عادی سازی روابط با رژیم اشغال گر قدس بر جامعه اسلامی در میان مدت عمق فاجعه را نشان خواهد داد. اینجاست که  حرکات اعتراضی مردم نهاد و دفاع از آرمان فلسطین بصورت خودجوش و مستقل از افراد و نهادهای دولتی  اهمیت خود را نشان میدهد .با توجه به خودفروختگی حکام ملل مسلمان تنها راه زنده نگه داشتن آرمان فلسطین،  اقدام مردمان مسلمان و  آزادی خواه است. امید است که جوانان جوامع اسلامی در مقابل این برنامه شیطانی که هدفی جز دفن آرمان آزادی فلسطین عزیز ندارد به هوش باشند و اجازه ندهند تزویر عده ای سیاست مدار منفعت طلب،  کمر مقاومت  را خم کند.
  • ۱ پسندیدم
  • ۰ نظر
    • انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت
    • دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹

    شنبه های با کتاب

    📚کتابی که این هفته می خواهیم معرفی کنیم، کتاب《نبرد قدرت در ایران》نوشته محمد سمیعی است.

    📖کتاب شامل ۹ فصل به علاوه یک فصل نتیجه گیری است و با نثری آراسته به بررسی و تحلیل تاریخی و اجتماعی ایران و روحانیت از زمان صفویان تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. در طول بحث، نیروهای سیاسی مختلف در ایران از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بررسی شده است. نویسنده در مقدمه و جای جای کتاب تأکید دارد که با نگاهی جامع و تحلیلی علمی و فارغ از نزاع‌های ارزشی و ایدئولوژیکی و با تکیه بر پایگاه نظری سعی در تحلیل معادلات قدرت میان نیروهای سیاسی در دوره‌های مختلف داشته است.

    🔴فصل اول کتاب، با عنوان «شاه در خواب»، مروری است بر وقایع سال‌های پایانی حکومت محمدرضاشاه و آغازی برای مباحث مفصلی که پس از آن خواهد آمد.
    🟠در فصل دوم، با عنوان «آرایش سیاسی در فراز و فرود صفویان»، با تکیه بر تقسیم‌بندی چهارگانه محقق سبزواری، نیروهای سیاسی در دوران صفویه و جایگاه اهل قلم، اهل شمشیر، اهل معاملات و اهل زراعت در آن عصر تحلیل شده است.
    🟡در فصل سوم با عنوان «نیروهای سیاسی در دوران متلاطم قاجار»، دوران نیمه‌استعماری نامیده شده و نقش روسیه و بریتانیا در منطقه و بی‌کفایتی شاهان قاجار در برابر آن‌ها بررسی شده است. همچنین چهار نیروی سیاسی شامل دولت‌های خارجی، توده‌های مردم، روشنفکران و چپگرایان نیز تحلیل شده است.
    🟢فصل چهارم، با عنوان «نبرد قدرت در انقلاب مشروطه» در چهار بخش تبیین شده است: بخش انقلاب مشروطه، بخش تشکیل مجلس قانون‌گذاری ملی در ایران، بخش دوران استبداد صغیر، و بخش فتح تهران.
    🔵فصل پنجم، با عنوان «رؤیای تجدد در کابوس دیکتاتوری»، به تحلیل دوران رضاشاه اختصاص دارد که با نفوذ قدرت‌های خارجی در ایران پدیده‌ ی«استعمار در سایه» شکل گرفت که برای نخستین بار در این کتاب مطرح شده است.
    🔵در فصل ششم، با عنوان «نفسی تازه در فضای سیاسی ایران»، در نخستین نیمه از دوران محمدرضاشاه، سه جناح قدرت نخبگان، توده‌ها و دولت‌های بیگانه بررسی شده است.
    🟣فصل هفتم، با عنوان «نبرد قدرت در نهضت ملی ایران» به تحلیل اقدامات مصدق و اقدامات آیت‌الله کاشانی و واکنش انگلستان اختصاص دارد.
    🟤فصل هشتم، با عنوان «صف‌آرایی نیروهای سیاسی برای انقلاب» مهم‌ترین فصل کتاب است و به این سوال پاسخ می دهد:«چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟»
    🔴و در فصل نهم، با عنوان «نبرد قدرت در انقلاب اسلامی ایران» راهبرد دوگانه شاه در مبارزه با انقلاب و نقش پررنگ توده‌ها در پیروزی انقلاب و برتری روحانیت بررسی شده است.
    🟠در نهایت نویسنده در فصل نتیجه‌گیری، انقلاب اسلامی ایران را پیروزی اسلام‌گرایان در ایران و مصداق عینی خیزش مجدد دین عنوان می‌کند و بر اهمیت دین در تحولات جهانی تأکید دارد. وی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی را کنارزدن و حذف نیروهای سیاسی دولت‌های خارجی می‌داند.
    💬قسمتی از کتاب:«درس مهم تاریخ معاصر ایران به ما این است که هیچ یک از جناح‌های نخبگان به‌تنهایی قادر به حذف دیگران نیست. اگر یکی دیگری را به‌طور موقت از عرصه قدرت حذف کند، مایه تطهیر آن جناح از پیرایه‌های قدرت می‌شود و ناخواسته بخت قدرت‌یافتن دوباره‌اش را افزایش خواهد داد.»

  • ۰ پسندیدم
  • ۰ نظر
    • انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت
    • شنبه ۱۷ آبان ۹۹

    مخابره سیگنال های ضعف به آمریکا و خطر آن برای امنیت ملی

    یادداشت امیر رضا بفتاق #دبیر_واحد_بین_الملل انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز


    3 نوامبر 2020،انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده #آمریکا برای مشخص شدن چهل و ششمین رئیس جمهور این کشور در حالی انجام خواهد شد که تاکنون تعداد زیادی از مردم #آمریکا در انتخابات زودرس،آرای خودشان را به صندوق های رای انداخته اند.
    اما آن چیزی که در اینجا حائز اهمیت است نه تعداد آرا و نه آن اسمی که در پس شمردن آرا به عنوان رئیس جمهور اعلام خواهد شد بلکه اساسا نسبت ایران با انتخابات امریکاست . ایرانی که بیش از 40 سال است شعار سیاست خارجی اش بر سر در وزارت امور خارجه ،نه شرقی نه غربی بوده، اما حداقل در این برهه از تاریخ شاهد مغلوب شدن این تفکر در مقابل مصلحت اندیشی های سیاسی هستیم .
    البته از کسانی که سالهاست آب خوردن مردمان ایرانی را هم منوط به نرم شدن دل کدخدا کرده اند و همچنین افرادی که سیاست زدگی موجب شده است که در مقابل این رویه سکوت کنند این چنین اعمالی بعید نیست اما موضوع مهم امروز، فراتر از بحث حول موضوع مذاکره یا عدم آن و جدال های حزبی همیشگی است.بحث امروز، #امنیت_ملی_ایران است امنیتی که با مخابره سیگنال های ضعف به سوی دشمن خونی، شدیدا در خطر است .بر کسی پوشیده نیست که تحریم های ظالمانه اهریمن خونخوار،موجب مصیبت های فراوانی بر مردمان مظلوم شده است و هیچ تردیدی وجود ندارد که تحریم ها ضربات شدیدی بر پیکره اقتصاد نیمه جان و فرسوده - حاصل از بی کفایتی عده ای از خدا بی خبر- وارد کرده اند اما هیچکدام از اینها دلیل خوبی برای بازی کردن در زمین دشمن نیست.همانگونه که اصل 152 قانون اساسی تصریح کرده است سیاسیون از هر گونه اقدامی که موجبات سلطه بیگانگان و از دست رفتن استقلال کشوربشود منع شده اند اما ما شاهد این هستیم که عده ای مستقیم یا غیر مستقیم اعلام میکنند که منتظرند که ترامپ از کاخ سفید برود تا بتوانند با بایدن کنار بیایند .
    اینگونه اعمال باعث میشود سیستم آمریکا با علم به ضعف داخلی ایران و میل عده ای به مذاکره، روز به روز فشار ها را بیشتر کند تا جایی که مردم به ستوه آمده و حکومت ناچاراً به #مذاکرات حول یکی دیگر از سرمایه های ملی کشور تن بدهد که این تماما در تضاد با اصل مذکور از قانون اساسی است.
    حال باید از آقایان پرسید که چگونه به خود اجازه می دهند با گفتار و رفتارشان استقلال و امنیت کشور را به خطر بیاندازند. این که کشور در حال حاضرمعلق مانده است به امید آنکه ترامپ رفتنی شود و بایدن بیاید و به برجام بازگردد خیانتی بزرگ است .
    از این گذشته، اینکه با اعمال خود آمریکا را متوجه این موضوع کنیم که تحریم ها نتیجه بخش بوده و ایران منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات است تا سیاست های خود را متناسب با آن اتخاذ کند از سویی #امنیت_ملی کشور را با خطری سهمناک روبرو میکند و از سوی دیگر نه با متن و روح قانون اساسی نسبتی دارد و نه با آرمان ها و اندیشه های ناب انقلاب اسلامی. و ازهمه مهمتر کاملا در تضاد با آیه شریفه« وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» است. این که در ژانویه 2021 کدام یک از این دو نفر بطور رسمی فعالیت خود را در کاخ سفید آغاز خواهد کرد هیچ اهمیتی برای ایران ندارد و نباید داشته باشد سیاسیون موظفند بر اساس ظرفیت ها و استعداد های کلان کشور تلاش خود برای بهبود معیشت مردم را چند برابر کنند بلکه رستگار شوند و از خشم خداوند در امان بمانند و امید است که خداوند ما را از دورویان ،دروغگویان و عهد شکنان بی نیاز سازد.

  • ۱ پسندیدم
  • ۰ نظر
    • انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت
    • دوشنبه ۵ آبان ۹۹